Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2011 16:46 - Националната гордост като бягство и обида
Автор: vladoangelov Категория: Политика   
Прочетен: 4777 Коментари: 17 Гласове:
8

Последна промяна: 26.07.2011 21:05


Празник е. Развяваш знамената, грижливо изпълняваш традициите, завещани от предците ти, изпълваш се с тиха гордост, уважение към миналото и самоуважение към самия себе си, визирайки се като наследник на въпросното минало. Жалък си.

Националната гордост е нелогична, дори грозна, а патриотизмът е маска, зад която се крие несигурността и безсмислеността на средния националист. Лъжа. Тоалетна хартия с лицето на Левски. Нека обясня...

Казваш, даже крещиш: "Гордея се, че съм българин". И от какво се гордееш всъщност? История? Култура? Природа? Сигурно съм чел хиляди есета и съм гледал стотици клипове от типа на "Горд съм, че съм българин, защото "Одрин падна" ". И ти ли превзе Одрин? Ти ли разшири България, та да стига до 3 морета? Ти ли написа азбуката? Ти ли я подобри? Не...ти си плюнка на тротоара. Изплюха те, сега бавно съхнеш и ще изчезнеш, сякаш не те е имало. Нямаш право да се гордееш с неща, извършени от някого друг, някъде другаде, в епоха, която няма нищо общо с теб. Празният човек е явен патриот. Жалкият човек се определя първо със своята националност... няма нищо друго в него. Това е единственото, с което може да се почувства достоен, добър, ценен. Жалък, безсмислено гневен скинар, политик "националист" или просто типа "ракийка и салатка". И ти, както и останалите, се криеш зад знамето като зад стена, стискаш здраво очите си, пееш химна и си сляп и глух за собствената си същност, за празнотата и смъртта, лъхаща от теб. А гордостта ти е обида. И преди да кажеш, че си наследник на Левски, Ботев, Караджата или когото там си избереш- не, не си. Не носиш духа им, идеите им, мисията им...в повечето случаи дори не си запознат с тези неща. Носиш само мъничка частица от генетичния им материал(може би). Малко от кръвта им. А повярвай ми, кръвта има смисъл само когато е пролята. Генетичният материал не те прави техен наследник, не те обвързва с тях. Животът трябва да пише с кръв на празния ти лист, "съдбата" трябва да пререже клепачите ти, та за пръв път да прогледнеш....Тогава и само тогава....може би щеше да заприличаш на тях. Тогава можеш да се чувстваш доволен от себе си, че си  мъничко като идолите си. Но не можеш да се гордееш с техните постижения, не можеш да си приписваш заслугата за тях...Ботев и Левски са живели в онази стара воденица, умирайки от студ, само за да могат да продължат делото си. Ти ядеш, сереш и лягаш да спиш на топло...за да можеш да повториш процеса утре. Нищо не те свързва с тях. Запази гордостта си за своите постижения. Ако нямаш- изгради ги. Ако не можеш- изгради себе си. Ако не можеш и това, не заслужваш да се чувстваш горд.
Нелепо е да се гордееш с природата. Можеш да й се наслаждаваш, но не можеш да се гордееш, че е тук. Не е тук благодарение на теб. Тук е въпреки теб. А и не се знае още колко ще издържи на поривите ни да я унищожим. Същото важи и за културата- не само, че не я развиваме, а масово я рушим с чалга и простотия(синоними, между другото).
Обичай родината си, щом искаш. Радвай се на историята, наслаждавай се на културата(макар че се съмнявам в тази част). Но запази гордостта си за постигнатото от теб, от близките ти, за събитията от собствения ти живот. 

Единствената причина да се гордееш, че си българин, е липсата на каквото и да е друго, с което да се гордееш. Криеш се от собствените си слабости, от чувствотото за непълноценност, бършейки мръсотията по себе си с имената и делата на личности, превъзхождащи те стотици хиляди пъти. Страхливец...

Весели празници







Гласувай:
11



1. анонимен - Приятно е да срещнеш мисъл, лишена ...
08.05.2011 22:44
Приятно е да срещнеш мисъл , лишена от баласт .
Добре казано .
Самият аз никога не съм намирал опора в патриотизма , напротив , той ни опротивя още в казармата . За 2 години могат да те накарат да игнорираш административния смисъл на "България".
Ако ще споменаваме Левски обаче , редно е да се опитаме да прихванем от неговия мотив - българите . Иначе казано , хората .
Какво сме готови да направим за хората или природата ? Готови ли сме да пожертваме част от скромните си доходи , време , безвъзмездно ?!
Какво правим ? Или само си приказваме ...
цитирай
2. becksss - Поздрави!
17.05.2011 15:25
Това е едно от малкото ценни неща, които съм прочел в блога напоследък. Съжалявам, че го открих толкова късно - то от простотии, цъфнали на Първа страница, човек пропуска хубавите статии и трябва да ги търси с лупа и полицейско куче.
Поздравления още веднъж към автора - напълно, 100% подкрепям казаното от теб.
Не се ограничавай само с този пост - можеш да пишеш и го правиш добре.
Продължавай в същия дух!
цитирай
3. takaini - Чета мислите ти ....
21.05.2011 10:10
Ти ,Владо,така мислиш-СЕГА!
Имаш основания да мислиш така явно!Ти си решил да бъдеш себе си и не можеш да приемеш,че си част от историята на Вселената!Но ти-си!Твоята енергия,/защото всички сме енергийни същества/,е частица от общия огън на света и междугалактичните измерения,мило момче!Може да не си превзел Шипка,но прадедите ти,от които ти си взел кода за живота си в това измерение-СА!!!Не бъди толкова отдиференциран от всичко около теб!Ти си част от общото,колкото и да не ти се струва вероятно!!Вярно е,че всеки би трябвало да се докаже и направи нещо за спиралата на живота,но тази спирала съществува и помни хилядолетия...Ако ти,приемаш себе си като "плюнка",то тогава опитай да приемеш образа си първоначалния,който имаш от векове!Просто трябва да го откриеш и да продължиш свободен,обичащ и търсещ!
Вярвам,че психологията ще ти помогне много за откриването ти!
Поздрави!:))
цитирай
4. vladoangelov - Поздрави и на теб :) Обикновено ...
21.05.2011 11:45
Поздрави и на теб :)

Обикновено съм рязък. Ако нещо по-надолу те обиди, извини ме предварително.

Психологията помага. Но психологията, изчистена от рационализациите и всички идеи, които са там, недоказани, само за да ни карат да се чувстваме по-добре. Вярванията ти са нелогични, недоказуеми, но и топло одеало, което да те пази от студа на реалността. Илюзиите ти не могат да стоплят моя свят. Но благодаря за опита- сигурен съм, че намеренията ти са добри. Благодаря ти и за отделеното време, макар да не мисля, че ще ти хареса тук.

И ако трябва да се изразя като двайсетгодишен: Прадедите ми могат да си вземат кода за живота и да си го натикат в ексхумираните отверстия.
цитирай
5. vladoangelov - Благодаря и за останалите комен...
21.05.2011 11:45
Благодаря и за останалите коментари.
цитирай
6. takaini - Ако ти като бъдещ психолог продължаваш да бъдеш рязък,
21.05.2011 11:52
това не би помогнало на професионализма и израстването ти!
Твоя свят може да се "разтвори" в света на Вселената...
Опитай все пак!
А що до изразяването ти като двайсетгодишен мисля,че трябва да внимаваш с енергията на думите!Тя има огромна сила и понякога рекушира...
цитирай
7. vladoangelov - Отново: абстрактните измишлъо...
21.05.2011 12:06
Отново: абстрактните измишлъотини може да помагат на вас, може да ги виждате като абсолютна истина, но това са само вашите убеждения. Нямат нито сила, нито стойност за мен. Няма енергия в думите ви, ако предпочитате да се изразя така.

цитирай
8. becksss - takaini
23.05.2011 17:12
Уважавам мнението ти. Така съм възпитаван.
Но Владо е прав - идентифицирането с прадедите е фикция, също като понятието Родина. Няма такова нещо. Родината е удобно оправдание и средство за фиктивна гордост, когато няма с какво друго да се гордееш. Психологията няма място тук.Тя също е толкова абстрактна, както и гореспоменатото. Може и да съществуват някакви модели на поведение сред човеците, но като цяло, всеки човек си е отделна вселена и, ако психологията иска да бъде адекватна, трябва да има 7 милиарда учебника, по които студентите по психология да учат. А това, сам се сещаш, не е възможно.
Принадлежността към определен геном не би трябвало да те ограничава и затваря в клетки от илюзии. Най-малкото поради факта, че хората, вършили едно или друго, са живели в съвсем различни времена, възпитавани са били по съвършено различен начин и, най-общо казано, нямат почти никаква връзка с нас.
Историята трябва да е средство, от което да черпим мъдрост, идеи, да се учим да живеем в настоящето и да не повтаряме грешките от миналото, а не затвор, от който да не можем да се измъкнем.
Можем да уважаваме историята и героите си, но трябва да живеем със себе си и себеподобните в настоящето.
Още веднъж, поздрави към автора за невероятния постинг!
цитирай
9. dorichela - Поздрави за написаното!
31.05.2011 23:40
Поздрави за написаното!
цитирай
10. zabunova - Прав сте! Илюзиите не могат да ст...
02.07.2011 03:58
Прав сте! Илюзиите не могат да стоплят ничий свят! Приятно ми е, че сте тук!
цитирай
11. cucu - Мдааа,...
30.07.2011 18:30
...дааа, тези невесели мисли ме тровят и мен от известно време насам. И добре си го казал. Но въпреки това аз се гордея (или по-право ХАРЕСВА МИ), че съм българин. Но не лежа на стара слава (това е патриотарство, лишено, според мен, от основание, като изключим светлата памет на определени личности) . Горд съм (или ми харесва) това, че колкото и да сме оскотели и обезумели ние, българите, все пак пазим малко повечко човещина от много други. За съжаление и тя се топи май-май. Поздрави!
цитирай
12. vladoangelov - Здравей, Сиси
30.07.2011 18:48
Ние? Заедно ли я пазим? Всички ли я пазим? Всички ли имаме заслуга? Какво ни свързва? Какво ни разделя?

Не сме еднакви. Не сме заедно.

Поздрави и на теб.
цитирай
13. cucu - Владо,
30.07.2011 18:58
пазим я, но не по градовете, ако трябва да съм честен докрай. Свързва ни езика и теглото - аз съм най-обикновен човек и когато отида някъде гледам да се срещна с обикновените хора. Не си падам по рекламираните забележителности, най-любимото ми заведение в живота е старата селска кръчма или пейката на улицата, където можеш да срещнеш истинския живот, ама най-истинския. Може да съм непоправим оптимист, но смятам че все още не сме съвсем оскотели и затворени в черупките на битието си. Но темата е дълга...
цитирай
14. vladoangelov - ...
30.07.2011 19:28
Думите са само средство. Същината е в това, което се крие зад тях. А тегло има достатъчно за всички.

Свързват ни като хора, не като българи.

А темата е безкрайна...
цитирай
15. cucu - Хм,
30.07.2011 19:53
и с хора от други националности съм се срещал контактувал и контактувам, разбира се, но определено нещо липсва
цитирай
16. vladoangelov - ...
06.09.2011 19:54
Хм, изпуснал съм това.

Та предполагам зависи дали търсиш "българското", което в случая е бита, който споделяме, или общочовешкото. Ако разговорът е битов, няма как да се получи с човек от друга култура. Ако не е... няма да има този проблем.
цитирай
17. minevv - пепеляшка
19.11.2013 13:53
защо гордост ли?
защото сме получили гени на талантлив народ, положил усилия и труд,
защото сме деца на родители положили усилия и труд
защото не сме се появили на празно място и зад нас са хилядите поколения, положили усилия и труд!
;-)))
Горд съм зашото съм Българин
и това ме кара всеки ден да се напрягам за да постигна повече!
_____________

китайците казват - стария опит дава уверенност, новите знания - спокойствие!
Та и - да горд съм че съм Българин,че съм получил добри гени, че съм получил добро образование, че имам постиженията си зад себе си, че се старая да се уча всеки ден !
И тази гордост/спокойствие/уверенност ми дава силата да започна нови неща.
Ако подходя малодушно, неуверенно и без гордост - неуспеха ми е предизвестен!
Ако не съм горд, ще съм като малките - самоуверенни и без покритие!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vladoangelov
Категория: Други
Прочетен: 47899
Постинги: 8
Коментари: 123
Гласове: 185
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол